Po nahrání a obvyklém upozornění firmy J.H.C.S. na autorská práva vás hra asi trochu překvapí, protože hned na úvod se na obrazovce objeví několik šipek. Bystřejším čtenářům a hráčům určitě došlo, že to bude chtít nadefinovat ovládání. Automaticky sahám po joysticku, ale ouha, musím mačkat klávesy.
Po úspěšné definici a krátkých úvodních titulcích se objeví první ze dvou hlavních menu programu. Zde se můžete rozhodnout, zda si přejete hrát hru sami či ve dvou. Pokud zvolíte první variantu, můžete si ještě vybrat, kterého ze dvou „pidižvíků“ budete prohánět podzemím. To je celkem plus, protože pokud si pamatuji, tak ve hře na podobné téma, tedy Double Dash, mi hrozně vadilo, že druhý hráč nešel vypnout a pořád tvrdnul v rohu, což dost často poněkud znepříjemňovalo život.
Ale zpět k prvnímu menu. Další možností je REDEFINE. Kdo asi uhodne, k čemu slouží? Zde si můžete navolit nové ovládání pro jednotlivé hráče. Joystick se nedefinuje zoufalým cukáním do různých směrů, kolikrát to vždycky musí člověk zopakovat než se trefí, ani výběrem mezi pěti spectráckými druhy zapojení. Zkrátka jen zadáte číslo portu, kde je joysticku zapojen a máte vystaráno. To je celkem dobrý nápad, že ano?
Dále si v tomhle submenu můžete navolit takzvané systémové klávesy. Na co? Zatím to jen udělejte, tu největší perlu si nechám až nakonec. Další položkou menu je řádka s nápisem FX SOUND. Což je další z mnohých dobrých nápadů autora. Můžete si vybrat, zda chcete doprovodné zvuky posílat na speaker či na AY čip, popřípadě je úplně vypnout, pokud se vám snad nelíbí.
No, a co že je poslední položka? Přece GO. Což asi bude znamenat pokračování, tak tedy budiž. Před vámi je najednou černá obrazovka a na jejím spodním okraji bílý řádek (kurzor). Co teď, řekne si pirát či uživatel, který se jako já zásadně dívá do manuálu, až když je to nezbytně nutné. Ale klid, žádný RESET. Jen stiskněte FIRE a objeví se druhé z již avizovaných menu. To tentokrát proberu na přeskáčku..
Položky LOAD/SAVE jsou asi každému jasné. Je trochu škoda, že autor jim nevěnoval více času. Jsou až příliš jasně dělané pro kazetu, takže se nepočítá s tím, že někdo bude název levelu vypisovat. No ale s trochou cviku. Musím ale uznat, že na druhou stranu bude velice jednoduché předělat hru na kterýkoliv jiný diskový systém.
Další dobrou vlastností této hry je to, že do již zmíněných prázdných řádků (pozic) si můžete nahrát několik levelů (jaké chcete), takže po dokončení některého se nemusíte zdržovat přihráváním dalších. To uživatelé disku příliš neocení, ale s kazeťákem je to znát. Nechybí tu také položka DELETE, abyste si mohli z paměti smazat ty levely, které už jste dohráli, popřípadě které vám z nějakého důvodu nejsou vhod.
Ale dost řečí, vyberte si jednu ze tří dodávaných sérií levelů, vyberte PLAY a hrajte. Na první pohled Boulder Dash, skoro nic nového. I grafika je taková „stařičká“. Myslím, že autor vyšperkoval program tolika dobrými nápady, že na grafiku mu už nezbylo sil. No, ale nevadí, hra se dá hrát i se špatnou grafikou. Ostatně cokoliv je lepší, než bílá obrazovka Basicu, že?
Hned zpočátku asi zjistíte, že na rozdíl od Boulder Dashe není hra jen tupým sbíráním diamantů a utíkáním před jediným druhem příšerek. Nestvůr je zde asi šest (či více) druhů a také brzy zjistíte, že není všechno diamant, co se třpytí. Myslím proto, že každý z nás přivítá nápad distributora přibalit do manuálu kartičku velikosti korespondenčního lístku, kde jsou popsána a vyobrazena všechna „překvapení“, která můžete ve hře potkat. A tak již víme, že máme k dispozici také například minu k odstranění nepohodlných svědků. Vlastně ne, použijete ji spíš ke zničení zdí, které vám stojí v cestě, či na podobné účely. No, a nyní už můžete zběsile pařit.
Doufám, že první level jste zvládli dobře a bez problémů. Pokud jste se včas dostali do domečku, znáte už ta divná slova, která se objevila na obrazovce. Jistě je každému jasné, že to bude heslo do dalšího levelu. Najeďte tedy v seznamu levelů na druhý z vaší série, zadejte heslo a směle do toho.
Co, že je to moc lehké? Dobrá, není nic snazšího. Vraťme se do menu číslo dvě (tam, co je LOAD/SAVE). Vidíte tam ještě jednou položku – EDIT. Zatím o ní nic nevíte, k čemu asi bude? A překvapení je venku. To, čím mě tahle hra dostala, je právě level editor. Touhle rutinkou si totiž můžete podle libosti vytvářet vlastní úrovně. Jen doufám, že jste si nadefinovali systémové klávesy, jinak se musíte nejdříve vrátit do prvního menu.
Popisovat, co všechno editor umí, je asi zbytečné. Jen pamatujte na několik důležitých věcí. Především, číslujte své série levelů od jedničky. Ty dodávané firmou J.H.C.S. začínají číslem 254 a jsou, a nadále budou, číslovány sestupně. Pokud začnete tedy z opačné strany, nic si nepřepíšete. Dál pak pamatujte na to, že panáček musí mít kam odejít, a pokud nasadíte do hry oba (je to na vás!), měly by být domečky dva. Ještě jedna poslední rada, level by měl jít dohrát, pokud možno dříve než po pěti letech, deseti dnech a dvaceti hodinách nepřetržité pařby.
Jistě je pár věcí, které by se daly v editoru udělat lépe. Jsou to ale spíš drobné detaily, které nemohou změnit to hlavní, editor je špička, jakou jsem zatím v jiné podobné hře neviděl. Nejsem si ani jist, zda něco podobného už na Spectru bylo.
Co říci závěrem? Snad jen malou zmínku k manuálu. Dokumentace je tradičně na velmi vysoké úrovni. Manuál je napsán vtipně, začíná klasických příběhem, který podle autora sice vůbec nebyl v plánu, ale zase vás uvede do děje a celkem i pobaví. Jinak v manuálu najdete vše potřebné.
Musím už jen uznat, než se s vámi pro dnešek rozloučím, že přes drobné výhrady (grafika, I/O operace) je hra skutečnou špičkou ve své třídě. Myslím, že než dohrajete dodávané levely, strávíte spoustu bezesných nocí. No, a pokud vám dojdou ty, co udělal autor, věnujte chvilku času tvůrčí činnosti a vyrobte si vlastní levely.
Dovolím si tvrdit, že pokud má někdo rád hry, kde musí dělat ještě něco jiného, než zuřivě střílet po čemkoliv pohyblivém, přijde si ve hře Falling Down na své. Z dostupných variací na Boulder Dash je to ta nejlepší.
Level | Soubor | Název | Heslo |
---|
01 | DEMO | DEMO | - |
02 | UCITEL | UCITEL | - |
03 | DEMO II | DEMO II | - |
04 | 254 1 | LEHCI UZ TO NEJDE | - |
05 | 254 2 | O MOC TEZSI TO NENI | SONY |
06 | 254 3 | III | JVC |
07 | 254 4 | STALE JE TO LEHKE | 2CHLORMETHAN |
08 | 254 5 | TROCHU NA BEDNU | VELBLOUD |
09 | 254 6 | JATKA | ALE KOHO |
10 | 254 7 | JATKA II | UZ JE TO JASNE |
11 | 254 8 | RENEGADE | VYVRHEL |
12 | 254 9 | RENEGADE 2 | VYVRHLIK |
13 | 254 10 | POLE | DELEJ JAK UMIS |
14 | 254 11 | OBZORY | AT TO NEVYKOUKAS |
15 | 254 12 | NECO | 32765 |
16 | 254 13 | DO NICH | JEN MRTVEJ JE DOBREJ |
17 | 254 14 | JDI DO TOHO NAPLNO | A NEFLAKEJ TO |
18 | 254 15 | THE LAST LEVEL | THE LAST HESLO |
19 | 253 1 | PRO ZACATECNIKY | - |
20 | 253 2 | JESTE JEDNOU | ALE NA CAS |
21 | 253 3 | POKRACUJEM | FPOHODE |
22 | 253 4 | A ZNOVU | A NA CAS |
23 | 253 5 | PETKA | UZ JSME V PATYM |
24 | 253 6 | SESTEJ | HONZA JE BLBEJ |
25 | 253 7 | SEDMICKA | HONZA JE JEDNICKA |
26 | 253 8 | 8 | 88888888888888888888 |
27 | 253 9 | 9 | 9999999999999999999 |
28 | 253 10 | DESET | RESET |
29 | 252 1 | NECO NA ZACATEK | - |
30 | 252 2 | CHCE TO RYCHLOST KB | TO JE JENOM ZACATEK |
31 | 252 3 | JEN TAK RASIT | 16384 |
32 | 252 4 | UZ TO PRITVRZUJE | IZI MUSIC DEMO |
33 | 252 5 | TO UZ TADY BYLO | ALE NE TAK TEZKY |
34 | 252 6 | A JE TO TU ZNOVA | A JE TO JESTE HORSI |
35 | 252 7 | TO TU JESTE NEBYLO | AMERICAN EXPRES |
36 | 252 8 | STARA PISNICKA | TO JE SILNY KAFE |
37 | 252 9 | Z80 | SPECCY |
38 | 252 10 | NENI TO TAK LEHKE | JAK SE TO MUZE ZDAT |
39 | 252 11 | THIS IS THE END | YOUR END |