|
Lords of Chaos - návod
|
|
Tuto výbornou strategickou hru vyrobila v roce 1990 firma BLADE. Patří mezi nejlepší hry tohoto druhu na počítačích ZX Spectrum. Hra nás zavádí do pohádkového času elfů, kouzelníků a různých jiných nadpřirozených bytostí. Po nahrání vlastního programu se objeví menu, ve kterém si vybíráte ovládaní hry: Sinclair joystick, Kempston nebo Keyboard, Po menu se pohybujete klávesami Q - nahoru, A - dolů a po stisku SPACE na typu ovládání se přemístíme do dalšího menu, kde si můžeme vybrat mezi následujícími volbami:
DESIGN WIZARD Tuto volbu zvolíte tehdy, když si budete chtít vytvořit nového kouzelníka. Po zvolení se objeví další menu, ve kterém postupně definujete jméno (name) kouzelníka, jeho vlastnosti (character) a jaký by to byl kouzelník, kdyby neuměl žádná kouzla (spells). Při startu máme na vybavení kouzelníka 600 kreditů (CR).
Volba charakteru |
---|
Mana | Body ke kouzlení, na začátku jich máme 80 a každý další stojí 8 CR. | Action points | Jsou to body určené na pohyb, energie na kouzlení nebo na kteroukoliv činnost, na začátku jich máme 34, každý další stojí 8 CR. | Stamina | Životní energie, klesne-li, budete mít méně akčních bodů, na začátku 34, každý další 4 CR. | Constitution | Konstituce, na začátku 34, každý další 3 CR. | Combat | Schopnost bojovat, na začátku 5, každý další 2 CR. | Defence | Obrana, na začátku 5, další za 2 CR. | Magic resistance | Odolnost proti kouzlům, na začátku 70, další 4 CR. |
Kouzlo | Cena | Popis |
---|
Gold dragon | 47 | Zlatý drak, umí létat a chrlit oheň na zem i do vzduchu. K vykouzlení kteréhokoli z draků potřebujeme položit pod kouzelníka kotel na čarování (cauldron) a potom položit do kotle čarovnou bylinu jménem dragon herb. Pak už stačí jenom počkat až bude mít kouzelník potřebné body ke kouzlení (mana) a můžeme klidně zvolit menu CAST G a vybrat zlatého nebo jiného draka. | Green dragon | 39 | Zelený drak, umí taktéž létat a chrlit oheň. | Red dragon | 31 | Jako u předchozích, ale liší se od sebe počtem AP's (něco jako energie), počtem kroků, atd. | Pixie | 7 | Malý mužíček, který slouží jako zloděj a průzkumník, jeho vlastností je neviditelnost. Uvidět ho můžeme pouze na jedno kolo při použití kouzla magic eye (magické oko). | Dwarf | 5 | Trpaslík - zloděj, umí sbírat předměty. | Goblin | 7 | Malá nestvůrka, umí sbírat předměty. | Giant | 17 | Obr, dobrý v boji s živými bytostmi. | Centaur | 10 | Poločlověk - polokůň, umí sbírat. | Unicorn | 10 | Jednorožec, je možno na něm jezdit. | Pegasus | 12 | Okřídlený kůň, možnost jízdy. | Gryphon | 19 | Vylepšená verze pegasa. | Elephant | 17 | Slon, velká drtivost. | Gorilla | 8 | Gorila, slabší nestvůra. | Lion | 10 | Lev, mnoho AP's. | Bear | 12 | Medvěd, velká odolnost. | Crocodile | 11 | Krokodýl, mnoho AP's při pohybu ve vodě. | Giant Bat | 5 | Obří netopýr, umí létat, vhodný průzkumník. | Harpy | 11 | Poloorel - položena, umí létat i sbírat. | Giant Spider | 22 | Obří pavouk, mnoho AP's při pohybu v lese. | Zombie | 16 | Nemrtvý, umí sbírat. | Ghost | 14 | Duch, umí procházet skrze zdi, vhodný průzkumník. | Vampire | 29 | Upír, umí létat i sbírat, nejuniverzálnější nemrtvý. | Spectre | 29 | Neživý bojovník, výborný v boji. | Démon | 40 | Nemrtvý, málo AP's, nejlepší bojovník. | Strenght potion | 8 | Vylepšení útoku. | Protection potion | 6 | Vylepšení obrany. | Invisibility potion | 16 | Neviditelnost. | Speed potion | 8 | Zdvojnásobení AP's. | Flying potion | 5 | Nápoj, který umožňuje létání. | Super potion | 16 | Potřebujete najít věc jménem AMBERGRIS, tento super nápoj hodně vylepší vlastnosti (obrana, život, souboje, AP's, …). Funguje dost dlouho, asi jedno kolo u neživých a u živých zřejmě napořád. | Healing potion | 5 | Vyléčí vašeho bojovníka nebo kouzelníka (doplní životy, staminu, atd.), k jeho použití musíte mít jablko (apple), které položíte do kotle a zvolíte toto kouzlo, po vykouzlení můžete také tento (i jiné) nápoje nalít do prázdných skleniček - menu fill (naplnit). K tomu, aby se napil maník stojící nad kotlem, zadáme funkci drink. | Magic fire | 15 | Magický oheň, po zažehnutí se dále rozšiřuje a spaluje všechno živé i mrtvé - útočné kouzlo, po jeho zvolení se objeví kurzor se šipkou, kterou nastavíte na místo, jež chcete podpálit. | Godey blob | 12 | Stejně jako u předchozího, ale na místo, kam ukážete šipkou, se snese jakási neidentifikovatelná rozrůstající se hmota zabíjející všechno živé. | Tangle vine | 10 | Divoké víno, na určeném místě se objeví jakýsi zelený porost, který obroste všechno. Pokud v něm zůstanou nějací vaši bojovníci a není mezi nimi nějaký velký mlátič (spectre), jen těžko se už dostanete ven. | Flood | 10 | Povodeň, určené místo zaplaví voda, v níž se utopí všichni chodící bojovníci, kteří se budou snažit přes ní nebo z ní dostat ven. Pokud vám taková povodeň zaplavila kouzelníka, tak s ním nehýbejte z místa nebo se utopí, jedinou záchranou je použít teleport. | Subversion | 14 | Přivlastnění cizí bestie, používejte pouze na živé. | Curse | 8 | Prokletí, co dodat. | Enchant | 10 | Po dopadu tohoto kouzla na jakoukoliv zbraň (axe, bow, shield, club) se zvýší její účinnost. Zbraň slabě bliká a k jejímu názvu je přidáno slovo MAGIC. | Magic attack | 10 | Kouzelný útok, velmi účinné kouzlo na neživé bojovníky. | Magic bolt | 6 | Kouzelná síla, levné dobré kouzlo zvláště na neživé. | Magic lighting | 12 | Magický blesk, velmi účinný na všechny příšery, zasáhne i více cílů. | Teleport | 16 | Pomocí tohoto kouzla se váš kouzelník může přemisťovat na dost velké vzdálenosti. Ale pozor! Po přemístění mu ubude veškerá energie určená k pohybu (AP's), takže není moc dobré přemisťovat kouzelníka do neznámých prostor, protože se tam mohou skrývat různé životu nebezpečné živly. | Magic eye | 8 | Toto kouzlo vám umožní najedno kolo vidět neviditelné. | Magic shield | 6 | Magický štít, na několik kol vylepší kouzelníkovy obranné schopnosti. |
K vykouzlení většiny kouzel (obvykle různých nápojů na vícero použití) potřebujete položit pod kouzelníka čarovný kotel (cauldron) a do něho položit rostlinu určenou ke kouzlení a teprve pak vykouzlit kouzlo. Kouzelník musí na kotli stát!!!
LOAD WIZARD Nahrání údajů o kouzelníkovi.
SAVE WIZARD Uložení údajů o kouzelníkovi.
DELETE WIZARD Po zvolení této volby se v okénku se jmény kouzelníků objeví kurzor, který nastavíte na nepotřebného kouzelníka a zmáčknutím FIRE ho bezbolestně zprovodíme ze světa. POZOR! Můžete tak lehce ztratit dlouho získávanou pozici.
LOAD SCENARIO Nahrání vlastní části hry, po zvolení této volby máme možnost si vybrat číslo dohrávky, kterou chceme hrát. Počítač vám dovolí nahrát dohrávku s číslem stejným nebo menším než to, které je vedle jména kouzelníka - značí level a pokud hrajete poprvé a nemáte na kazetě uloženého kouzelníka, tak vám nezbývá než zadat číslo první dohrávky a odpálit ENTERem. Po nahrání dohrávky se počítač zeptá, kolik bude hrát hráčů, hrát mohou až čtyři hráči. V případě, že chcete hrát sami proti počítači, odpovězte číslem jedna.
LOAD SAVED GAME Během hry máme možnost uložit si rozehranou hru na kazetu, tato volba nám ji později umožní nahrát do počítače, ale pozor! Pokud použijete tuto volbu hned po nahrání programu a nemáte v paměti žádného kouzelníka a ani jste předtím nehráli žádný scénář, tak se počítač po nahrání sprostě zresetuje (nebo v opačném případě zasekne). Pokud překonáte nějaký level, nahrajte znovu DESIGN WIZARD a teď se uvidí, jak jste byli za svoji snahu oceněni. Počítač vás odmění kredity, za které si můžete dále svého kouzelníka vylepšovat. Kredity obdržíte podle toho, kolik zneškodníte protivníkových maníků. Pokud najedete kurzorem během hry na nějakou postavu, objeví se dole jméno příšery a jméno kouzelníka, kterému patří. Pokud stisknete FIRE objeví se další menu s volbami, které závisí na tom, zda vám takto zkoumaný živočich patří nebo ne.
Popis některých položek |
---|
End move | Ukončení pohybu navolené příšery. | Cancel | Zrušení volby. | End turn | Použijete pro ukončení tahu, na řadě je protivník. | Next unit | Po této volbě se kurzor automaticky přesune na další postavu. | Land | Přistát, lze použít jenom venku (nikoliv v budově). Váš letící bojovník dosedne na zem. | Fly | Létání. | Use | Otevření dveří a truhel, jsou-li dveře nebo truhla uzamčeny, je potřeba mít příslušný klíč a funkci použít dvakrát. | Ride | Pokud váš kouzelník letí na GRYPHONovi, změníte ovládání kouzelníka za gryphona a opačně. | Info | Na pravé straně se objeví malý sloupcový graf znázorňující fyzický stav. | Big map | Objeví se velká mapa celého území a blikající čtverec znázorňující polohu a velikost akční obrazovky. Vidíte jen ty protivníkovy příšery, které jsou opravdu viditelné. | Change | Změna předmětu v ruce, změna stojí také několik AP's. | Drop | Položení věcí, které zvolený bojovník drží v ruce. | Pick up | Zdvihnutí nějakého předmětu, tato volba se objeví tehdy, když stojíte na něčem, co lze zdvihnout, ubírá AP's. | Select G | Navolení do akce. | Cast a | Kouzlení do vzduchu (air) použijeme například, když na nás zaútočí drak, upír nebo někdo, kdo umí létat. Poznáme to podle toho, že když na takovou příšeru najedeme kurzorem, objeví se dole vedle jejího jména malá křidélka, což značí, že je ve vzduchu a pokud byste použili kouzlo, např. lighting (blesk), a vykouzlili toto kouzlo na zem tak nikomu ve vzduchu neublížíte. | Cast g | Kouzlení na zem (ground) použijeme, když budeme chtít vykouzlit nějakou obludu. | Fire a | Pokud máte luk nebo draka, touto funkcí střílíte na vzdušný cíl. | Fire g | Totéž, jen střílíte na pozemní cíl. | Throw a | Tato volba se objeví, pokud váš bojovník drží něco v ruce a umožní mu to odhodit např. na nepřítele, ale pokud mu s tím chcete ublížit, což většinou ano, tak to musí být nějaká zbraň. Tato volba umožňuje odhazovat věci do vzduchu. | Throw g | Tato položka nám dovolí hodit něco na chodící nepřátele (jde to i na vlastní, ale neradím vám to moc zkoušet). | Drink | Maník vypije nápoj z kotle, na kterém stojí. | Fill | Použitím této volby naplníte prázdnou skleničku nápojem z kotle, na kotli musíte stát! |
BOJ Pokud s někým chcete bojovat, navolte si položku Select G a až budete stát vedle soupeře, najeďte na něj kurzorem a mačkejte FIRE, dokud ho nepošlete do věčných lovišť, anebo on nepošle do věčných lovišť vás. K souboji musíte mít samozřejmě akční body.
PRŮBĚH HRY Nalevo se objeví okno, v němž bliká čtvercový kurzor, se kterým můžeme pohybovat do osmi směrů. Pokud kurzor dojede k okraji okna, obrazovka se ihned posune v daném směru. Když najedete na nějaký předmět či bojovníka, objeví se dole nápis co to je, případně kdo to je, a komu patří. Ve hře se také vyskytují různí tvorové, které řídí počítač a jsou neutrální (nikomu nepatří) ale běda jestli jim vlezete do cesty, tak se na vás vrhnou a pokusí se vás zničit, což se jim většinou i podaří.
1. LEVEL Váš kouzelník se objeví v jednom z kruhových objektů, kterých je ve hře plno. V prvním kole se ještě nemůžete pohybovat, ale nic vám nebrání v kouzlení příšer. V tomto levelu (i v těch dalších) máte za úkol zničit protihráče, získat co největší počet bodů a na konci hry vlézt do portálu, což je jakýsi teleport, který září všemi barvami, co jich ZXS má. Pokud se teleportuje portálem váš soupeř, hra končí, ale vyhrává ten, kdo má více bodů. To znamená, že když se teleportujete třeba s 25 body a váš protivník jich má 26, vyhrává on!!! Do portálu může vlézt pouze kouzelník a pokud vám ho soupeř zneškodnil, nezbývá vám nic jiného než se svými zbylými bojovat, snažit se zabrat portál a tím zabránit soupeři v teleportaci, nebo získat co největší počet bodů a nechat ho teleportovat se. Pokud hrajete proti počítači, snažte se co nejvíc likvidovat jeho příšery, protože po dohrání hry máte možnost nahrát design wizard (krátký bytes za hlavním blokem) a tady dostanete za vaše body ocenění v kreditech, takže si můžete kouzelníka dál vylepšovat a nakupovat nová kouzla!!! Pokud ale hrajete bez počítače, nemá cenu nahrávat design wizard protože žádné ocenění za boj v podobě kreditů nedostanete.
2. LEVEL Tento level se odehrává v rozsáhlých podzemních jeskyních, kde dokonce teče láva. Vstoupení do ní se slabším tvorem (např. pixie) znamená po dvou nebo třech kolech takový pokles životní energie (stamina), že se už z místa nepohne. Jinak je úkol stejný jako u předešlého a portál se objevuje většinou na rozsáhlé planině, kterou protéká řeka lávy, v tomto levelu se nemůže létat.
3. LEVEL Tento level je asi nejzajímavější. Po startu se váš kouzelník objeví v levém dolním rohu velké stavby a hned vedle něj je kotel k čarování (cauldron). Pokud budete kouzlit, tak si ho vezměte, protože se už jinde nevyskytuje (leda, že byste ho pomocí pixieka ukradli vašemu protivníkovi). V této dohrávce se také nalézají listiny, které můžete sebrat, potom se v hlavním menu objeví další položka READ (číst) a pokud ji odmáčknete, obrazovka se smaže a napíše se velkými písmeny obsah, který je pochopitelně napsaný anglicky.
Některé texty jsou tu vypsány: Není zeď jaká zeď. Na oltář polož žijícího živočicha. Východ je u hlavy. Plameny uhasíš povodeň.
Jejich význam si musíte zjistit sami. Například když na oltář položíte žijícího živočicha (pixie, troll, slon, atd.), ten v příštím kole zmizí a naproti oltáři se objeví čtyři dveře. V tomto levelu se také poprvé objevují jakési chodby s blikající podlahou a pokud na ně vlezete, tak v příštím kole už toho, koho jste tam postavili, neuvidíte. Také v pravém horním rohu budovy je velká místnost, do které nevedou žádné dveře (viz Není zeď jako zeď). Pokud se tedy do této místnosti dostanete, uvidíte uprostřed velký diamant, po kterém se asi hned vrhnete. Ale pozor!!! Kdo vstoupí nad diamant, toho obklopí ze všech stran zelený oheň. Přes tento zelený oheň se nedá přejít ani diamant prohodit na druhou stranu. Zbývá tedy pouze jediná možnost, a to? Musíte použít kouzlo flood (povodeň) doprostřed plamenů. A hleďme! Plameny zmizely a váš bojovník už může přehodit diamant na druhou stranu, potom se může pokusit projít přes povodeň. Prostřední místnost nemá střechu a proto je dobré se teleportovat ven z budovy, vykouzlit si létající příšeru, přistát s ní v dotyčné místnosti a hned svést závěrečný souboj se zlým kouzelníkem. Jestliže hrajete předchozí levely pro více hráčů, budete nemile překvapeni, do tohoto levelu postoupí jen ten z vás, který v předchozích levelech zvítězil. Ostatní hráči mohou jen přihlížet na závěrečný souboj se zlým mágem.
Tato hra se tlačí na přední místo strategických her na počítačích ZXS a kompatibilních. Velmi se podobá hře Laser Squad a pokud vás hry tohoto typu baví, určitě s ní strávíte dlouhé hodiny hraní, než ji překonáte. Je pěkně barevná a bez různých atributových problémů. Odsud si pak můžete stáhnout velice podrobný (dvacetistránkový) návod v angličtině pro případ, že vám bude ještě něco nejasné.
Podrobná mapa
Obrázky ze hry
Odkazy na další zdroje
Publikováno: 5. 3. 2003 | Zdroj: ZX-magazín 5/93 |
Prozatím nebyl vložen žádný komentář. |
|