Na krásně provedené obrazovce, která se nahraje ještě před spuštěním vlastní hry, vidíte nakresleny čtyři krajiny, v nichž se bude akce hry rozehrávat. Začínáte v lesích Skögr Forest, následují jeskyně Naedre Caverns a Hentan Maens a nakonec pláně Dolmen Plains. Vedle mapky jsou vykresleny i důležité postavy, s nimiž se setkáte. Hru náš hrdina zahajuje na hradbách nějakého hradu, v ruce drží mohutný meč. V krásné krajině hledejte nejdříve klíč, kterým si otevřete dvířka do podzemní chodby. Zde bývají truhly se zlatem, které budete nutně potřebovat pro další postup ve hře. Další truhly hlídají různí bojovníci, které musíte nejdříve zlikvidovat. Po zdolání kusu krajiny a pár propastí a řek objevíte chýši starého poustevníka. Chýše má pod střechou upevněn štít se znakem půlměsíce, poustevník stojí před ní a láká vás k výměnnému obchodu. Má zájem o vaše zlato a vstoupíte-li dovnitř, nabídne vám několik velmi potřebných předmětů. Mezi jinými i část kouzelného amuletu (PART OF TORC), různé druhy klíčů, dodatečnou výzbroj a jiné. V každém levelu jsou 3 takovéto "obchodní chýše" s různými obchodníky. Váš bojovník nemá klasické životy, ale body energie, které mu stykem s nepřáteli ubývají. Tuto energii si můžete doplnit pouze tak, že v krajině najdete a seberete jídlo - láhev a maso. Energii si šetřete hlavně správným používáním zbraní!
NAKUPUJEME V CHÝŠI
Pokud najdeme chýši s visícím štítem, na němž je znak a majitel stojí venku, vstupte dovnitř. Objeví se malé menu, nahoře je jméno majitele chýše (poustevník DRUID, šašek JESTER, ježibaba WITCH) a pod ním seznam předmětů na prodej, vedle nichž je vždy číslo znamenající cenu v jednotkách zlata. Podle toho, kolik truhlic se zlatem jste našli (v každé je 15 jednotek zlata), můžete nakoupit. Tlačítky nahoru/dolů nastavujete pohyblivou ruku na věc, kterou chcete a stiskem FIRE ji obdržíte. V tuto chvíli se objevíte zase venku, takže většinou, pokud chcete další předměty, musíte znovu několikrát vstoupit do chýše. Vždy musíte koupit část amuletu (PART OF TORC) a pak několik různobarevných klíčů a různé části výzbroje - SPELLS, AXES, SHIELD POWER, atd. Nastavením na RETURN opustíte nakonec chýši. Pro zdárný postup dále si ve hře nejdříve musíte ověřit, kolik klíčů určité barvy musíte u každého obchodníka koupit, protože budete-li jich mít méně, neotevřete všechny dveře a budete uvězněni. Každé dveře mají na sobě znak z chýše obchodníka, u něhož lze klíč koupit, proto si vše nejdříve zjistěte a poznamenejte!
BOJ S NEPŘÁTELI
Vaše výzbroj ve hře je dostatečně pestrá a potřebným cvikem zjistíte, že některá se dá použít v určitých situacích lépe, než druhá. Hlavní zbraní je meč, který je vhodný pro boj zblízka, na protivníky, kteří po vás nestřílejí, ale i tak je nic moc. Bojová sekera (AXE) je velmi dobrá věc, protože umožňuje ničit i nepřátele, ukryté za překážkami, nad vámi, nebo dole pod vámi. Po odhození totiž letí obloukem nahoru a pak dolů, což lze vhodně využít, umíte-li to a zničit tak protivníka, který by vám při bližším kontaktu jistě ubral vzácnou energii! Kouzlo (SPELL) vypadá jako ohnivá koule a letí spíše rovně, ale ke konci rovněž klesá a lze s ním zasáhnout i nepřítele dole pod vámi. Někdy je nutno určitou zbraň vrhat ve výskoku, protože jinak na protivníka nedosáhnete. Určité protivníky lze zničit pouze kouzlem, sekera je slabá, proto si dopředu zjistěte, kteří to jsou!
POUŽÍVÁNÍ ZBRANÍ A PŘEDMĚTŮ
Na spodním okraji obrazovky vedle bodového skóre je řada obrázků, které mají tento význam:
SRDCE (HEART) - vaše energie, na začátku je to 40 jednotek
SEKERA (AXE) - normální zbraň, na začátku 35 kusů
KOUZLO (SPELL) - zbraň na odolné protivníky, na začátku 25 kusů
PYTLÍK ZLATA (GOLD) - do něj přibývá zlato z truhel, na začátku 0
OCHRANNÝ ŠTÍT (SHIELD) - nutno ho zakoupit, na začátku jej nemáte
PYTEL NA PŘEDMĚTY (KNAPSACK) - do něj ukládáte klíče a amulet
MEČ (SWORD) - klasická zbraň, málo účinná, jen na boj z blízka
Čísla nad předměty vám udávají jejich zásobu. Nad předměty se pohybují 2 šipky, které podle potřeby nastavíte stisky směru dolů na tu věc, kterou chcete používat. Například chcete-li vrhat sekery, nastavíte stiskem směru dolů šipky nad sekeru. Věci z pytle na předměty (hlavně klíče) používáte obdobně, přede dveřmi nastavte šipky na pytel a po stisku FIRE se objeví seznam věcí v pytli. Vyberte správný klíč a stlačte FIRE, zavřené dveře zmizí. Pozor! Použijete-li nesprávný klíč, ztratíte ho! Po každém nákupu dílu amuletu se vám při pohledu do pytle tato část objeví nahoře. Celý amulet vypadá jako veliký prsten s drahokamem a musíte jej mít u sebe při vstupu do posledních dveří v každém levelu. Za těmito dveřmi hlídá TOLL MAN, výběrčí poplatků, který vás jinak nepustí do další části hry!
A COPAK JE DÁLE?
Dostanete-li se šťastně do druhého levelu, ocitnete se ve zcela jiné krajině, kde převažují kamenné jeskyně. Hned na druhé obrazovce vás pak překvapí parádní velký had visící od stropu a vrhající na vás blesky. Práskněte ho sekerou a hlavička je fuč! Ha, ha, to nám to jde. V jeskyních se kromě netopýrů pohybují i sympatičtí neandrtálci s kusem kýty v ruce (ale nedají) a na obzoru vidím již nedočkavého Druida u své chýše. Šup do pytle s amuletem, pár klíčů a kouzel k tomu a vyrážíme dále. Ale ale, další potvora hadová a nějaká šílená rohatá postavička s vidlemi v ruce, že by čert? No, tak se mi zdá, že se mi ten Moontorc začíná líbit čím dál tím víc, a to jsme teprve na začátku 2 levelu. Proto si zbytek dobrodružství nechám pro sebe a vám radím si hru zahrát. Takže šmytec!
PROVEDENÍ HRY A NEDOSTATKY
Na první pohled vás u Moontorcu zaujme krásná a mnohobarevná grafika, dosti podobná Dizzyovkám. Po této stránce se jí mnoho vytknout nedá, detailně stínované a barevné hrady, kamenné valy, domky, truhly, krásné stromy a veliké muchomůrky vypadají perfektně. Jenže ve chvíli, kdy pohnete hlavním hrdinou a přeskočíte pár řek, zjistíte typickou vlastnost her bratří Shawů, tzv. zvláštní druh pohybu postavičky a divné fungující detekce vzájemné polohy předmětů a postavy, na což si ale přeci jen lze zvyknout. Občas totiž stojíte víc ve vzduchu než na nějaké věci, a hlavně na vodu si dávejte pozor, i zde je to trochu zvláštní a vyplatí se tlačítka držet při výskoku déle. Okolí se při vašem pohybu nepohybuje, ale dojdete-li k okraji obrazovky, na chvíli se setmí a pak se teprve objeví nová obrazovka. Doufejme, že se oba bratři programátoři časem naučí ty správné postupy uplatňované například firmou Code Masters a pak už budou jejich hry opravdu výborné. Takhle graficky velmi dobrá hra zbytečně ztrácí body. Tím však nechci říci, že je zlá, nebo se nedá hrát, jen si musíte trochu zvyknout na její zvláštnosti, což postupem času jde. Po nějaké hodině hraní zjistíte, že je to dobrá hra, u níž se dá dlouho vydržet, hlavně pokud přijdete na to, jak si šetřit energii a jak obejít nectnosti hry, o nichž jsem psal. Takže na závěr, Moontorc je celkově dost dobrá hra na to, abyste si ji zkusili a nebýt jmenovaných nedostatků, bylo by to určitě obrovský hit! Děj je vymyšlen velmi zajímavě, grafika opravdu vynikající, jen ty pohyby.